Вероятно много от вас си задават въпроса, какво толкова им липсва на днешните деца, че посягат към алкохола и наркотиците. Ние, възрастните, може да предполагаме или да имаме нашите отговори на този въпрос, но в случая е по-важно какво отговарят децата ни. Какви са техните мотиви да го правят – самите те или връстниците им? Тук може да се запознаете с данните от проучвания сред младежи на местно и национално ниво.
През месец юни 2020 г. екипът на Превантивно-информационния център към ОбСНВ гр. Габрово проведе онлайн проучване за употреба и нагласи сред ученици от 8-11 клас в габровските средни училища. Анкетата попълниха 377 младежи от града, от които 170 момичета и 207 момчета. Това се равнява на 20,5% от общия брой на учениците между 8 и 11 клас в града. И макар че в отговорите на повече от половината е посочено, че разговарят по темата за наркотиците с родителите си, в следващия отговор става ясно, че за въздейстквието на различните видове вещества учениците черпят информация основно от филми или от разказите на свои приятели.
Причините за употреба на наркотици, които младежите посочват в това изследване на местно ниво, са:
За да добиете повече представа за отношението и нагласите към наркотиците на учениците от гр. Габрово в изследваната възрастова група, може да се запознаете с резултатите и пълния текст на анализа тук – https://gabrovo.bg/bg/news-article/9389
В проведено през 2017 г. Национално представително проучване сред учениците в гимназиален курс на обучение (9-12 клас), на тема „Нагласи и употреба на психоактивни вещества”, като причини за употребата на някакъв наркотик, младежите най-често посочват: любопитството, желанието да изпитат временен приятен ефект, скуката, психологическия стрес, средство за бягство от реалността, за да бъдат харесвани и приети от другите.
Цялото изследване може да прочетете тук – http://www.nfp-drugs.bg/bg/?&itype=174&info=2693
Отгворите на младежите може да са ви странни, може да ви плашат, а може и да сте се досещали за всичко това. В случая е важно да знаете, че има и друг изход от всички тези младежки вълнения. Нашата роля на възрастни – родители, учители, треньори и специалисти, е да им показваме алтернативни начини за справяне с проблемите и прекарване на свободното време, да ги подкрепяме в тяхното търсене на собствена идентичност и изграждането им като личности.
Не само родителите имат грижата за развитието и възпитанието на децата. Една от причините за пропуснати ползи и редица поведенчески проблеми на децата и младежите са прекъснатите или нездрави връзки между възрастните – родители и специалисти. Липсата на комуникация между тях е предпоставка както за недоразвиване на някои неподозирани таланти на децата, така и за неотчитане на важни индикации за проблемно поведение. Във връзката родител – специалист всеки е важен и всеки има своите специфични знания и наблюдения върху детето, а обединяването на тези знания може да бъде само от полза за здравето и развитието на младата личност.
Нормално явление е, в тъсене на своята идентичност, вашият подрастващ тийнейджър вкъщи да се държи по един начин, а в училище и на улицата по друг. Колкото по-големи стават децата, толкова по-голяма част от времето си те прекарват сред другите. По тази причина, не рядко се случва родителят да остане понякога приятно, а понякога неприятно изненадан, когато под някаква форма чуе странични отзиви за поведението на своето дете. Поради липсата на такава обратна връзка или ако не й се обърне нужното внимание, може да се пропусне възможността за навременна и адекватна намеса при наличие на индикации за проблемно поведение.
Родител, учител и здравен специалист (лекар, психолог, специалист по превенция и др.), са три различни социални роли и всяка от тях има специфични функции. Въпреки различията има нещо, което налага създаването на здрави комуникативни връзки между тях, и това е общата им мисия.
Мисия: Да пазим живота и здравето на децата
Обща цел: Изграждане на здрави и самостоятелни личности
Необходима предпоставка за постигане на общата цел е осъзнаването на факта, че родителят има възможности за професионална подкрепа. За да бъде ползотворно сътрудничеството между родители, учители и здравни специалисти, е важно те да изградят партньорски взаимоотношения, чиито основни характеристики са позитивност, равнопоставеност и уважение – функциите на ролите са взаимно допълващи се.
Правилна стратегия е тази, която ни приближава към целта чрез:
Грешна стратегия е тази, която ни отдалечава от целта чрез:
1. На каква възраст е добре да започна да говоря с детето си за наркотиците?
Точната възраст е тази, на която детето по някакъв начин покаже интерес по темата. Напълно възможно е то да изпитва противоречиви чувства и да се срамува да ви попита директно, като се опита по заобиколен и замаскиран начин да задоволи любопитството си. Нужно е да бъдете много сензитивни и „да чувате“ отвъд думите. Възможно е обаче, детето да не се обърне към вас, а да насочи търсенето на повече информация към онлайн пространството / Интернет, към своите връстници и към по-големи ученици. За да избегнете това развитие и да не пропуснете индикациите, че нещо е събудило интереса му, вие бихте могли сами да провокирате разговор по темата. Начинът, по който ще го направите и средствата, които ще използвате, зависят от възрастта на детето, от вашите и от неговите специфични особености – вие най-добре познавате детето си. Следете как се променят интересите му, какво чете, каква музика слуша – това ще ви е от помощ. Повод за разговор би могъл да бъде текст от песен, филм, репортаж в новините, някакво събитие, за което сте чули от познати, свързано с употреба на наркотици. Бъдете креативни и се старайте да поддържате доверителна връзка с детето си. Нека то се чувства спокойно да ви сподели мнение и да попита без да се страхува, че ще бъде осъдено и че мнението му ще бъде безкритично отхвърлено.
Темата за наркотиците е застъпена в превантивните програми в училищата и донякъде в часовете по здравно образование. Възможно е децата ви дори да знаят повече от вас по някои въпроси. Добре е вие също да се информирате, за да може свободно да дискутирате с децата си по тези въпроси. Актуализирането на знанията ви за наркотиците е от изключителна важност, за да не попадате в ситуация, в която например не разбирате жаргоните – наименованията, с които се разпространяват наркотиците на улицата. Друг често срещан капан напоследък е свързан с употребата на марихуана. Съществува голям риск да бъдете солидно убедени от вашия подрастващ тийнейджър, че канабисът (марихуана) е много полезен и се използва като лекарство, което автоматично го прави безвреден за употреба. Много е важно да знаете, че няма безвредно наркотично вещество, когато става въпрос за употреба от подрастващи.
2. По какво да разбера, че детето ми взема наркотици – какви са признаците?
Много са признаците, които биха могли да означават, че евентуално детето ви употребява някакво наркотично вещество. Затрудненията идват от там, че симптомите за употреба изключително много се припокриват с възможните характерни прояви на израстването на младата личност – пубертета. За да се забележат промените, е необходимо да имате база за сравнение, а това означава да познавате добре детето си и да имате силна емоционална връзка с него. Ето и някои неща, които би следвало да ви накарат да заострите своето внимание:
За повече детайли може да прочетете статията със заглавие „Как да разпознаем, че детето вероятно използва наркотици?“.
3. Какво да направя, ако се съмнявам, че детето ми употребява наркотици?
Ако са налице повечето от тези признаци, би могло да означава, че има наличие на употреба на наркотици, но не е задължително. Детето ви може да има и други проблеми. Напълно възможно е вашите съмнения да са неоснователни, предвид спецификата на юношеската психика и нейните поведенчески прояви, така че не бързайте да нападате, да разпитвате, да обвинявате и да изпадате в паника. Ако имате съмнения, потърсете помощ и се консултирайте със специалист.
4. Какво да направя, ако имам конкретни доказателства, че детето ми употребява наркотици?
Няма еднозначен и конкретен отговор, който да пасне на всяко семейство. Но това, което е крайно необходимо, е да се постараете да създадете такава атмосфера и отношения, които да предразполагат към спокоен и открит разговор.
Нормално е да се почувствате изплашени, но страхът би могъл да попречи на рационалното ви мислене. Срамът, от своя страна, е най-лошият съветник, той няма да ви помогне, а само ще забави вземането на навременни мерки и ще усложни решаването на евентуален проблем.
Дори и да е сгрешило детето ви и да има доказана употреба на някакво наркотично вещество, в никакъв случай не бива да го нападате с упреци и критики, а още по-малко да проявявате агресия. Юношите са до болка ревниви спрямо личното си пространство и може да провокирате защитно поведение, което да доведе до обратен на вашите очаквания ефект. Овладейте първо своите собствени емоции, които неизбежно съпътстват ситуацията, справете се с тях и чак тогава преминете към разговор. Психичното състояние на употребяващите наркотични вещества е непостоянно и непредвидимо, възможно е да се прояви нежелано поведение, дори да се застраши нечий живот. Наистина звучи страшно, но такава е истината, страшна. Поведението в такива моменти е изключително провокативно – не се поддавайте. Може да бъдете провокирани и да „изтървете нервите си”.
Внимавайте, употребяващите са майстори в манипулацията и лъжите! Старайте се да задържите контрола и потърсете помощ. Следвайте горепосочените стъпки – специалистът ще ви посъветва какво поведение и какви действия трябва да се предприемат. Не се срамувайте, не сте единствените, засегнати от проблема. Нито за миг не потъвайте в заблудата, че можете да се справите сами. Пътят за излизане от такива ситуации е изключително труден, а в повечето случаи без намесата на опитен психолог, а понякога и психиатър, е невъзможно. Важно е да знаете, че доказана употреба, не винаги означава злоупотреба или зависимост! Това са съвсем различни състояния, които изискват съвсем различен подход, а при последното и лечение!
5. Какво да направя, ако намеря детето си в безпомощно състояние, вследствие употреба на наркотици?
Наркотиците въздействат различно на всеки човек и ефектите им зависят от много фактори – количество, емоционално състояние, среда, в която се употребяват. Ето и конкретни насоки:
Още детайлна информация за това какво е добре да знаете при спешен случай, свързан с употреба на различни видове наркотични вещества или алкохол, може да намерите на този линк: https://www.drugsinfo-bg.org/pri-speshen-sluchaj/
6. Къде да потърся помощ, ако детето ми злоупотребява с наркотици?
Ако се съмнявате, че детето ви употребява наркотици, ако имате конкретни доказателства за употреба, ако е налице сериозен проблем с употребата, ако просто искате да получите повече актуална и достоверна информация – има специалисти, които са подготвени за това. Те ще ви информират, ще ви подкрепят, ще ви насочат и ще ви помогнат да осъзнаете, че има решение и има изход от всяка ситуация.
На посочените линкове може да намерите актуален списък на места и програми за лечение:
Възможно е отговорите тук да не носят необходимата ви информация или тя да не ви се струва изчерпателна. А може би имате и други специфични запитвания по темата за употреба на психоактивни вещества. Всички ваши въпроси бихте могли да ни зададете и да получите отговор от специалист по няколко канала:
С цел грижа за здравето и живота на младежите и превенция на зависимостите към психоактивни вещества, ви представяме типични и атипични признаци, които могат да подскажат, че детето е възможно да употребява някакъв вид наркотик.
Типични признаци
Това са симптомите, които директно показват, че има употреба, но те обикновено се забелязват и отчитат на по-късен етап, след като употребата е станала редовна. Те могат да бъдат:
Атипични признаци са признаците, които биха могли да подскажат, че има употреба, но също така е възможно да са проява на преминаването на детето през кризата на юношеството, т.нар пубертет. Те биват:
Емоционални и социални признаци:
Физически признаци:
Зад всяка една проблемна ситуация, преди да възникне, има рискови фактори, които спомагат за нейното случване и протективни (защитни) фактори, които биха предотвратили това.
Може би ни е трудно да повярваме, че това презадоволено поколение е възможно да скучае или пък да изпитва характерния за възрастните психологически стрес, но това е факт. Желанието за бягство от реалността говори за липса на умения и нежелание за справяне с трудностите, а употребата на наркотици като средство за приобщаване към другите е индикация за недостатъчно развити социални умения. Няма как да не се притесняваме и от това, че характерното за тийнейджърската възраст желание за експериментиране може да отведе детето ни в погрешна посока. Младежите са любопитни, те са жадни да опознаят света, да прекрачат граници, да се борят за своята самостоятелност. Тези млади хора все още нямат отговор на въпроса „Кой съм аз?“ и търсят своята идентичност, оглеждайки се в другите. И някъде там по пътя младият тийнейджър се среща с лесно достъпните и сравнително евтини наркотични вещества. Някои от младежите не устояват на изкушението и пробват, други предпочитат да подминат това предизвикателство. Повечето от тези, които са се престрашили, бързо се отказват, но има и фактори, които могат да допринесат този експеримент да продължи и да прерасне в злоупотреба, а не рядко и в зависимост.
По-подробна информация за зависимостта като заболяване може да прочетете в статията „Зависимостта – биопсихосоциален проблем“.
Ако детето има ниска самооценка и самочувствие, много вероятно е да има проблеми с общуването с връстници. Ако самите ние не общуваме ефективно с него, ако слушаме без да чуваме какво иска да ни каже нашият тийнейджър, той ще се чувства неразбран и неподкрепен. Ако вършим всичко вместо него и се стремим да го предпазим и спасим от всяка грешка, ние не му помагаме да стане самостоятелна личност, която да се справя с трудностите в живота. Това по-скоро е проява, макар и несъзнателна, за контрол над живота на детето, а такъв тип контрол се отличава от понятието грижа. Рисков фактор може да бъде прехвърлянето на отговорността за нашите неосъществени мечти и натоварването на детето с нашите прекалени амбиции и нереалистични очаквания, които в действителност не отговарят на неговите собствени умения и потребности. Ако не зачитаме, а пренебрегваме или омаловажаваме чувствата и емоциите на нашето дете, ако не го научим да ги разпознава в себе си и в другите, най-вероятно ще започне да ги потиска, да се чувства виновно за това, че чувства. Подобни състояния много лесно биха могли да се развият в негативна посока и детето ни „да намери спасение“ в употребата на наркотици.
По-подробна информация за рисковите фактори може да прочетете в статията „Рискови фактори“.
Превенция означава профилактика, а смисълът на позитивната превенция е да сме информирани за възможните рискови фактори, но акцентът и усилията да бъдат концентрирани върху подсилване на собствения ресурс на личността, за да се защити от риска самостоятелно, т.е. да се подсилват протективните (защитните) фактори на личността.
Няма родител, който да желае детето му да страда. Всеки загрижен и отговорен родител, изправен пред мисълта, че детето му по един или друг начин може да се сблъска с наркотиците, започва да си задава множество въпроси. Дори и да не откриете конкретни отговори, тук ще ви предоставим информация за превантивни мерки, които могат да са ви от полза.
Семейната среда и възпитанието имат важна и съществена роля за посоката, по която ще поеме животът на детето. Определени действия и поведения от страна на родителите биха могли да изпълнят защитна функция и така да бъде предотвратена употребата на наркотични вещества или алкохол от подрастващите, а в случай, че младият човек се е изкушил да експериментира, да прекрати тази употреба преди тя да прерасне в злоупотреба и зависимост.
Основен защитен фактор е формирането и поддържането на конструктивна връзка родител – дете. Колкото по-рано започне да се изгражда тази връзка, толкова по-ефективна и съзидателна ще бъде тя в процеса на формирането на една здрава и самостоятелна личност. Възпитание, което се основава на правила и последствия, дава сигурност на детето. Не се страхувайте да ги налагате. Вашият тийнейджър ще се бунтува срещу тях и ще се опитва да ги нарушава, но въпреки това наличието им му дава така необходимото усещане за сигурност.
Кой ли не си е задавал въпроса „Как да предпазя детето си?“. Отговорите са простички и са ни добре познати.
Като участвате активно в живота на децата си. Като се постараете да познавате по-добре техните преживявания, проблеми и потребности, за да ги напътствате, за да правят по-добрите избори в живота, за да вземат по-добрите решения. Като подкрепяте силните им страни. Като се грижите за собственото си духовно и физическо здраве и се стараете вашето собствено поведение да отговаря на това, което изисквате от децата си.
Вие сте способни да предпазите вашия тийнейджър. Бъдете активни, подхождайте с любов и загриженост, повярвайте в уникалността на своето дете, проявете вашата фантазия и творчество, за да откриете решението и стратегията, които най-много да подхождат и на вас самите, защото всяка една личност е неповторима и има неподозирано голям потенциал. Това, от което има нужда всяко едно дете, е БЕЗОПАСНОСТ, ЛЮБОВ И СВОБОДА. Те имат нужда да чувстват, че вие вярвате в тях и ги обичате. Имат нужда от вашето разбиране, съчувствие и подкрепа.
Нашите съвети:
Може би най-голямата отговорност е това да бъдеш родител и съзнанието за това, че в някаква степен частица от бъдещето зависи от теб. Старайте се да бъдете достоен пример за подражание на децата си и хора, които ги е грижа за бъдещето.
Повече за защитните фактори може да прочетете в статията „Защитни фактори“.
Факторите, които повлияват на тийнейджъра да направи избора да не пробва наркотици или след като е удовлетворил любопитството си и е опитал някакво наркотично вещество, да прекрати употребата, могат да се групират по следния начин:
Защитни фактори, свързани със семейството:
Защитни фактори, свързани с индивидуалните особености, ценности и нагласи:
Защитни фактори, свързани с връстниците:
Защитни фактори, свързани с училището:
„Любопитство” е името на ракетата, с която младият тийнейджър се втурва да опознава света и самия себе си. Това пътешествие е вълнуващо, полезно и напълно нормално. Едно от нещата, което прави рисково това начинание е фактът, че на пътя на младите хора се изпречват леснодостъпните и не особено скъпи наркотични вещества.
Рисковите фактори са с различен характер и се намират в сложни взаимовръзки. Важно е да се уточни, че това са само предпоставки и наличието на който и да е от тези фактори, не гарантира, че човекът ще употреби изобщо и че в последствие ще се пристрасти към употребата на някакво наркотично вещество или алкохол.
Рисковите фактори, които могат да бъдат предпоставка за употреба на психоактивни вещества могат да се разделят на няколко групи:
Индивидуални рискови фактори:
Рискови фактори, свързани със семейството:
Рискови фактори, свързани с училищната среда:
Рискови фактори от обществен характер:
Зависимостта е болест с биопсихосоциален произход. Факторите, които са предпоставка за нейното развитие са:
Биологични фактори:
Психични фактори:
1. Личностови характеристики:
2. Неудовлетворени потребности:
Социални фактори:
Посочените фактори са благоприятстващи, но не и решаващи за възникване на зависимост.
Когато вече е налице, болестта не зависи от:
Болният не е виновен за това, че е болен. Той не носи отговорност за факта, че е болен, но трябва да поеме отговорност за своите постъпки и за ремисията си. Основната характеристика на зависимостта е загубата на контрол върху началото и края на упоребата на веществото.
Зависимостта е психично и поведенческо разстройство с хронично-рецедивиращ ход на протичане. Описана е в МКБ-10 (десета ревизиа на Международната класификация на болестите) по следния начин:
„Съчетание от поведенчески, когнитивни и физиологични прояви, което се развива след повторна употреба на определено психоактивно вещество и обикновено включва следните симптоми:
При наличие на 3 или повече от гореописаните симптоми, които са се проявили едновременно през последната една година, може да има съмнение за зависимост, но диагнозата „синдром на зависимост“ може да се постави единствено от психиатър. Не всички, които употребяват алкохол или наркотични вещества стават зависими, затова е важно да се знае, че дори доказаната употреба на психоактивни вещества не означава, че вече е налице зависимост, но рискът е многозначителен. Дори само употребата на някои психоактивни вещества, без да има зависимост от тях, крие рискове за здравето и живота. Именно тук идва ролята на превенцията и с помощта на знанията за обуславящите фактори, да се прекъснат пътищата, които биха довели до употреба и зависимост.
Обикновено за наркотиците и за последиците от употребата им се разпространява информация, която в повечето случаи е толкова ужасяваща, че много често хората предпочитат да „заровят глави в пясъка” и да игнорират съществуването на проблема. Да потънат в самозаблудата, че това не ги засяга, защото това не може да се случи точно на тяхното семейство. Други приемат, че проблемът съществува, но пък прехвърлят отговорността в ръцете на Бог, повтаряйки си като мантра „Господ да пази децата ни!”. Факт е, че темата за наркотиците е силно стигматизирана от обществото и не е от тези, за които говорим с удоволствие, но опитът и изследванията показват, че този тип реакции и поведения не биха могли да помогнат в полагането на адекватна грижа за живота и здравето на нашите деца.
Да си родител е може би една от най-трудните и отговорни задачи и това важи с особена сила днес, в едно общество, което е ориентирано в крайно консуматорски стил и не рядко, търсещо удоволствието на всяка цена. Живеем във време, в което изглежда сякаш сме се примирили с факта, че голяма част от подрастващите пушат цигари. Вече не ни изненадва и гледката на тийнейджъри, употребяващи алкохол като дори погрешно се смята, че това е „по-малкото зло“. Днес на сцената вече присъстват и богата гама от наркотични вещества, които за съжаление са евтини и лесно достъпни. През последните години официалните статистически данни поставят българските младежи на едно от челните места в Европейския съюз по употреба на алкохол, канабис (марихуана) и стимуланти. Що се отнася до марихуаната, то тя неусетно и напълно легално се намести в ежедневието ни под формата на листо от растението, щамповано върху алкохолни и енергийни напитки, запалки, ключодържатели, дрехи и близалки, а могъщият Интернет изобилства с публикации, запознаващи аудиторията с полезните свойства и приложения на растението или на екстракти от него.
Скъпи родители, това са накратко тревожните тенденции при употребата на наркотични вещества, но е добре да знаете, че вие нито сте сами, нито сте безсилни в борбата срещу тази заплаха. Целта на материалите, които ще публикуваме е да ви дадат основна и достоверна информация по темата за психоактивните вещества и последиците от употребата им. Да получите отговори на някои от въпросите, които вероятно ви вълнуват. Да ви даде насоки къде бихте могли да получите допълнителна информация и помощ при възникнала нужда.
Следете нашите публикации, ориентирайте се по заглавията на статиите, за да намерите вашата тема и да получите точната информация, от която имате нужда. Ако не откривате това, което търсите, може да проверите в рубриката „Често задавани въпроси“ или да се свържете директно със специалистите от Превантивно-информационния център чрез посочените канали за контакт.